• WARSZTATY HISTORYCZNE Berlin-Poczdam

Obóz naukowy z historiiBerlin - Poczdam 26-28.10.2022 r.Wycieczka ruszyła o godzinie piątej - autokar wyjechał spod naszego liceum w drogę do Berlina. Po dwóch przystankach - jednym jeszcze w Polsce, następnym już za granicą - wjechaliśmy do stolicy Niemiec. Dołączyła do nas pani przewodnik i rozpoczęliśmy zwiedzanie.Zaczęliśmy od placu Poczdamskiego, dalej skierowaliśmy się w stronę Bramy Brandenburskiej. Po zobaczeniu tej słynnej, sztandarowej, niemieckiej budowli udaliśmy się do niedaleko położonego Reichstagu. Windą wjechaliśmy, by podziwiać imponującą panoramę Berlina, a pani przewodnik pomogła nam zlokalizować i nazwać ważne miejsca.Następnym przystankiem naszej wycieczki było muzeum Checkpoint Charlie. Zapoznaliśmy się w nim z historią muru berlińskiego oraz dowiedzieliśmy się wiele o komunizmie i procesach towarzyszących jego odejściu z Europy.Drugi dzień wycieczki zaczął się intensywnie, zbiórka ustalona była bowiem na godzinę ósmą piętnaście. Zwiedzanie zaczęliśmy od pałacu Charlottenburg, a właściwie od jego ogrodów. Posłuchaliśmy historii, które podczas przechadzki opowiadała nam pani przewodnik i podziwialiśmy przystrzyżone klomby bukszpanowe. Po wejściu do samego pałacu dostaliśmy audioguidey i z nimi przechodziliśmy przez każde pomieszczenie zabytku. Po opuszczeniu Charlottenburgu pojechaliśmy zobaczyć plac Żandarmów i Alexanderplatz. Podczas spaceru mieliśmy okazję zobaczyć nie tylko te zabytkowe części stolicy Niemiec, ale też te, które są stałymi elementami codzienności berlińczyków. Po południu udaliśmy sie do Muzeum Pergamonu i Nowego Muzeum. Mogliśmy zobaczyć bezcenne artefakty historyczne jak popiersie Nefretete czy też zrekonstruowaną bramę Isztar.W piętek, ostatni dzień naszej wycieczki, opuściliśmy Berlin. Nie oznaczało to jednak końca zwiedzania, czekała nas jeszcze wizyta w Poczdamie.Pierwszym miejscem, które pojechaliśmy zobaczyć, był pałac Cecilienhof, w którym odbywała się Konferencja Poczdamska. Mieliśmy okazję zobaczyć słynne wiklinowe fotele, na których siedzieli przywódcy ZSRR, USA i Wielkiej Brytanii. Można było też obejrzeć miejsce, w którym odbywały się obrady, a także prywatne pokoje przywódców oraz wysłuchać ciekawych materiałów uzupełniających informacje podane na wystawach.Po zwiedzeniu Cecilienhof przejechaliśmy do Sanssouci. Pałac imponuje dopracowaniem estetycznym, ale też rozmiarami - jest dość sporą rezydencją letnią, więc było co podziwiać.Po zakończeniu zwiedzania pałacu Sanssouci przejechaliśmy do centrum Poczdamu. Miasto jest bardzo urokliwe - wiele kafejek ze stolikami na ulicy i małe sklepiki tworzą przyjemną atmosferę. Po spacerze wróciliśmy do autokaru i rozpoczęliśmy podróż powrotną do Wrocławia.

• SILNI RÓŻNORODNOŚCIĄ

W ramach projektu Silni różnorodnością nasi uczniowie - wolontariusze promują idee wielokulturowości i wolontariatu. Podczas godzin wychowawczych opowiadają o krajach, z których pochodzą (np. Ukraina), prezentując zdjęcia ciekawych obiektów, podając historyczne i obyczajowe ciekawostki. Kolejnym działaniem związanym z realizowanym projektem jest foto wystawa. W budynku B uczniowie prezentują galerię zdjęć poświęconych wielokulturowości. Odbył się również happening pod hasłem Silni różnorodnością. Uczniowie klasy 1C wraz z wychowawcą przeszli korytarzami obu budynków, niosąc transparenty i nawołując do akceptowania odmienności kulturowych. Wolontariusze zajęli się też pomocą zwierzętom ze schroniska organizując kiermasz ciast i loterię fantową.

Wszystkim osobom (uczniom i nauczycielom) zaangażowanym w realizację projektu bardzo dziękujemy!

• ÓSEMKA ŻYJE WE WSPOMNIENIACH ABSOLWENTÓW

Jesteśmy absolwentami VIII LO we Wrocławiu, rocznik1972 , wychowawca prof. Zbigniew Rogus, wtedy jeszcze przy ul. Trzebickiej...

Chcielibyśmy poinformować, że w dnu 10 września 2022 r. zorganizowaliśmy spotkanie z okazji 50 rocznicy przekroczenia progów Naszej Szkoły. Przybyło kilkanaście osób, wspomnieniom i rozmowom nie było końca...

Znów byliśmy w naszej szkole, w klasach, na korytarzach, na boisku.

Wspominaliśmy Nauczycieli, wydarzenia wreszcie maturę.

Klasa I A rocznik 1972

• NASZA WIELKA GRECKA PRZYGODA

W dniach 7. - 16.10. klasa IVc wraz z koleżankami i kolegami z innych klas czwartych odbyła wycieczkę do Grecji - kolebki kultury i cywilizacji europejskiej. W czasie wycieczki przejechaliśmy ponad 5000 km. Odwiedziliśmy groby królów macedońskich w Werginie, poznaliśmy historię i codzienne życie Thessalonik, zawitaliśmy w Delfach - centrum antycznego świata, zwiedziliśmy Ateny i ich najważniejsze zabytki, pojechaliśmy na Peloponez - odwiedziliśmy Korynt, Epidauros, Mykeny oraz perełkę Peloponezu - piękne miasteczko Nauplio. Grecja to również morza, więc nie mogło zabraknąć rejsu na jedną z wysp - popłynęliśmy na rajsko piękną wyspę Skiathos, na której kręcono niektóre sceny do filmu Mamma Mia. W czasie naszego pobytu mieliśmy też okazję poznać grecki styl życia - nie zabrakło tańców, pysznego jedzenia, czy greckiej sielanki na plażach.

• PARIS....PARIS....

Paryskie myśli są nadal z nami. Trudno nam wszystkim zapomnieć jesienne kolory Paryża pełne słońca i niezaprzeczalnego uroku jego zabytków, skwerów, szerokich bulwarów, bukinistów nad brzegiem Sekwany i przyjaznej atmosfery. Smak bagietki i wypitej na Montmartrze café noisette przywołuje miłe wspomnienia. Ta szkolna wycieczka spełniła nasze wyobrażenia o mieście królów, mody oraz artystów i zachęciła do odbycia kolejnej podróży do tego miasta, które nigdy nie śpi, by odkryć liczne nieodwiedzone przez nas miejsca i powrócić do tych, które zwiedziliśmy, ale w których pozostaje wiele do zobaczenia.

• Dzień Edukacji Narodowej

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej życzymy naszym Nauczycielom dużo radości, pogody ducha, optymizmu, sukcesów zawodowych i samych wzorowych uczniów :)

Chcielibyśmy również podziękować za okazywaną nam wyrozumiałość, cierpliwość oraz wsparcie. Jesteśmy wdzięczni za zaangażowanie oraz trud wkładany w naszą edukację.

Niech Wam sprzyja los w tej niełatwej pracy.

Przyjmijcie od nas wyrazy uznania.

Uczniowie Ósemki.

• Europejski Dzień Języków Obcych

Podczas dzisiejszego Europejskiego Dnia Języków Obcych obchodzonego w naszej szkole, Młodsi Ambasadorzy Parlamentu Europejskiego przygotowali stoisko informacyjne związane z tematyką Unii Europejskiej.
            Były broszury informacyjne, konkursy i upominki. Nagrodą główną były gry planszowe "Traktaty". To edukacyjna gra zręczniościowo-quizowa, w której gracze starają się zdobyć punkty poparcia dla zjednoczenia Europy.  Zawiera pulę 300 pytań, na które gracze odpowiadaja wcielając się w rolę delegatów.

Przede wszystkim było wielu zainteresowanych uczniów, uczennic i nauczycieli.

Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę.

• UNESCO

22.09.2022, przedstawiciele UNESCO i 15 miast we wrocławskim Ratuszu podpisali Kartę Założycielską Sieci Światowych Stolic Książki. Celem jest pogłębienie międzynarodowej współpracy między innymi w promowaniu literatury.Promowanie literatury i jej twórców, a także podnoszenie kompetencji czytelniczych czy walka z analfabetyzmem to cele powołanej w czwartek we Wrocławiu Sieci Światowych Stolic Książki UNESCO. Poza stolicą Dolnego Śląska przystąpiło do niej 14 innych miast z całego świata.Uroczystość podpisania Deklaracji Założycielskiej Sieci Światowych Stolic Książki UNESCO odbyła się w czwartek w Starym Ratuszu. Deklarację podpisali reprezentanci 15 miast: Akry, Antwerpii, Aten, Buenos Aires, Guadalajary, Incheon, Kuala Lumpur, Madrytu, Montrealu, Lubljany, Strasbourga, Szardży, Tbilisi, Turynu oraz Wrocławia. W wydarzeniu wzięli także udział przedstawiciele m.in. Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wychowania, Nauki i Kultury (UNESCO) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Wydawców (IPA).Wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur podczas uroczystości zwrócił uwagę na jeden z zapisów Karty mówiący o tym, że książki są unikatowymi obiektami kultury i budują tolerancję, wzajemne zrozumienie, dialog, pokój, a także pomagają kreować wspólną przyszłość.Idea Światowych Stolic Książki UNESCO stanowi uzupełnienie i jednocześnie rozwinięcie koncepcji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich UNESCO, największego święta literatury i czytelnictwa, które po raz pierwszy obchodzone było 23 kwietnia 1995 roku. W 2001 UNESCO powołało pierwszą Światową Stolicę Książki - Madryt - na roczną kadencję. Kolejne miasta-stolice otrzymują ten tytuł jako nagrodę za przygotowanie wyróżniających się programów promujących książki i czytelnictwo. Wrocław nosił tytuł Światowej Stolicy Książki w 2016 roku. Obecnie Stolicą jest Guadalajara, w 2023 będzie nią Akra, a w 2024 - Strasbourg.W tym roku UNESCO o powołaniu nowej literackiej sieci międzynarodowej, która programowo i geograficznie uzupełni cele i zadania istniejącej już Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Wrocław wchodzi w jej skład jako Miasto Literatury od 2019. Nowo powołana Sieć Światowych Stolic Książki UNESCO skupiająca byłe, obecne i przyszłe Światowe Stolice Książki ma za zadanie wykorzystać potencjał, doświadczenie i zaangażowanie miast-założycieli do kreowania wspólnych projektów i programów budujących społeczną świadomość wagi, jaką dla współczesnego świata mają: literatura i jej twórcy, rynek książki, podnoszenie kompetencji czytelniczych czy walka z analfabetyzmem.Wrocław po podpisaniu Deklaracji stał się pierwszym miastem w Polsce, które współtworzy obie literackie sieci UNESCO.

• Europejski Tydzień Mobilności

Rozpoczął się dzisiaj Europejski Tydzień Mobilności! Celem kampanii jest zachęcenie mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze czy korzystania z komunikacji miejskiej 💚

Tegoroczny temat przewodni kampanii to „Lepsze połączenia”, co oznacza lepiej skomunikowanych mieszkańców oraz lepiej skomunikowane miejsca.

• Dotacje z UNICEF-u

Dotacje z UNICEF-u dla wrocławskiej edukacji

Ponad 24,5 mln złotych dotacji z UNICEF-u, jakie otrzyma Wrocław na działania i projekty pomocowe związane z uchodźcami z Ukrainy przebywającymi w naszym mieście, popłynie do wrocławskich placówek oświatowych.

Pieniądze przeznaczone są na ściśle określone cele, w tym m.in. na:

• przygotowanie przedszkoli i szkół do nowego roku szkolnego (w związku z większą liczbą dzieci w placówkach) - 7,5 mln złotych,
            • organizację wakacyjnych półkolonii w szkołach – 2 mln złotych,
            • doposażenie i rozbudowę stref rekreacyjnych w 19 przedszkolach i zespołach szkolno-przedszkolnych – ponad 1 mln złotych,
            • zatrudnienie 120 asystentów wielokulturowych – ok. 5 mln złotych,
            • szkolenia podnoszące kompetencje wielokulturowe nauczycieli – 78 tys. złotych,

• szkolenia z języka polskiego dla 50 nauczycieli i asystentów wielokulturowych – 10 tys. złotych.

Wrocławskie placówki oświatowe otrzymają także m.in. laptopy i tablety z oprogramowaniem oraz przenośne laboratoria komputerowe (2550 szt. sprzętu).

Realizacja zadań, w ramach współpracy z UNICEF-em, planowana jest do końca 2022 r.

• Liceum Ogólnokształcące nr VIII
      • AE:PL-96024-40994-EFJWF-28
      • 717986736
      • 53-415 Wrocław ul.Zaporoska 71 Poland
      • www.facebook.com/pg/lo8Wroclaw
      • Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Krzywoustego we Wrocławiu, ul. Zaporoska 71, 53-415 Wrocław, REGON 001247850
      • Inspektor ochrony danych, adres jego siedziby: Tomasz Grzybowski, mail: tomasz.grzybowski@coreconsulting.pl, tel.: + 48 882 714 401